Next »

Gevaarlijk gezond

Share this:

‘Als ik de krant moet geloven, kunnen we helemaal niets meer eten’. Meer dan eens heb ik deze of een soortgelijke verzuchting gehoord. Vooral als de media weer eens een nieuw onderzoek meldden waaruit de nadelige effecten van bepaalde voedingsmiddelen zouden blijken. ‘Je kunt maar beter niet alles weten’, is dan vaak het nuchtere commentaar.

En het is natuurlijk waar. Het is inderdaad zo dat als je alles weet, serieus neemt én de uiterste conclusie trekt door het voortaan niet meer te eten, je níets meer kunt eten.

Dat suiker niet gezond is, weten we allemaal en wordt eigenlijk wel door iedereen onderschreven. In theorie althans. Alle snoep, gebak, koek en frisdrank vallen dan zo’n beetje af. Het alternatief, synthetische zoetmiddelen, krijgt weliswaar de zegen van het Voedingscentrum, maar verder eigenlijk van niemand. Daar ga je dus met je lightproducten. Al dat verzadigde (trans)vet in koek en snoep is natuurlijk ook levensgevaarlijk, kortom: tussendoor bijt je op een houtje of eet je een boterham.

Maar dan begint de ellende al. Brood is helemaal niet zo gezond als we altijd geleerd hebben. Granen met gluten kun je beter vermijden, zeggen de voedingsgoeroe’s. En de fytinezuur remt de opname van essentiële mineralen zoals calcium, ijzer en fosfor. Moet je dus weer meer zuivel eten om dat tekort te compenseren. Nee hoor, dat dácht je. Zuivel bevat lactose en caseïne, en met een beetje pech ben je op z’n minst een beetje allergisch voor één van beide. Dat weet je misschien nog niet, maar als je het categorisch gaat mijden, gaat het ineens stukken beter met je.

Omdat brinta, pasta , muesli en nog veel meer levensmiddelen voor een groot deel van tarwe gemaakt worden, zit je mooi mis met je gezonde gedrag. Eten als de oermens dus. Want al die snelle koolhydraten bezorgen je in rap tempo ook nog eens diabetes, type twee. Dus zit je ‘s morgens, net als de oermens tig jaar terug, niet aan een boterham met jam (want jam = suiker), maar aan de ei met spek en slablaadjes. En verder eet je vooral véél eiwit en véél vet, liefst ook nog verzadigd van dierlijke komaf, om maar zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen.

De veganist is dit allemaal te gortig. Weg met vlees en zuivel en alles wat van dieren komt. Dierenleed natuurlijk, maar ook antibiotica, groeihormonen en milieuvervuiling zijn reden genoeg om herbivoor te worden: planteneter. Daar kun je oud mee worden en raak je in het reine met jezelf en de natuur. Voor een tijd waar nieuwe vormen van spiritualiteit haar weg zoeken, is planten eten natuurlijk een ideale vorm van eredienst.

Je kunt ook alles rauw eten. In de praktijk ben je dan planteneter, want zie jij wel eens een riblapje rauw verorberd worden? Verhitten doodt de enzymen in het voedsel die nodig zijn voor onze spijsvertering. Bij gebrek aan beter, haalt het lichaam die dan uit het lichaam zelf. Dat maakt ons zwak, dus eet je beter alles rauw.

Tot je mensen spreekt die juist weer zweren bij alles wat dierlijk is. Groene groenten, aardappelen, tomaten, plantaardige oliën, doe het zo min mogelijk of kook ze helemaal tot prut. Pas dan komen de mineralen uit de celwanden van de vezels echt vrij. Tja, daar waren we sinds grootmoeders tijd nu eindelijk een beetje vanaf. Eenmaal tot snot gesmoorde groenten (en granen) bevatten helaas nog steeds neurotoxines, oxaalzuur, fytinezuur en nitraat die allerlei nare effecten hebben op ons menselijk functioneren. Kortom, nachtschades (aardappelen, tomaten, paprika’s, groene groenten (spinazie, broccoli) en het populaire havermout zijn ook al niet gezond. Giftig zelfs, volgens sommigen.

Zo wordt het dus lastig om een maaltijd samen te stellen die alle klippen en gevaren omzeilt. Jammer, want er zijn zeker wel een aantal goede richtlijnen vast te stellen. Maar dat zou deze blog te serieus maken. Eet smakelijk!

Other Posts

Next »

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *